استفاده از گیاهان آبزی در مزارع تکثیر و پرورش زالوی طبی

پرورش زالو در بعضی موارد تشابه کمی با پرورش ماهی های زینتی دارد و به همین دلیل متاسفانه برخی افراد غیر متخصص در صنعت زالو، تمامی تصمیمات اتخاذ شده و مثبت در پرورش ماهی های زینتی را در مورد زالو نیز اجرا میکنند.
یکی از این موارد استفاده از گیاهان آبزی در فارم های تکثیر و پرورش زالوی طبی است.

لطفا تمام مشاورین‌ راه اندازی فارم های پرورش زالو و مدیران‌ و کاربران داخل فارم این مقاله را کاملا مطالعه کنند تا در امور‌ فارم با مشکل مواجه نشوند.
استفاده از گیاهان آبزی مانند گیاهان سنبل آبی، نیلوفر آبی،کاهو دریایی، نخل مرداب ، دم گربه ای ، انواع خزه و ... در فارمهای‌ رو باز و طبیعی می توانند برای حفظ و تعدیل کیفیت آب و همچنین ایجاد پناهگاهی مناسب برای زالوها گزینه های بسیار خوب باشند ولی در فارم های سرپوشیده و بسته استفاده از هیچ گیاهی در داخل ظروف نگهداری توصیه نمی شود زیرا شرایط مناسب برای زندگی و رشد و نمو زالوها با گیاهان آبزی کاملا متفاوت و متضاد هستند.

برای نمونه ، زالوها برای زندگی و رشد و تکثیر به محیطی تاریک و نیمه تاریک نیاز دارند و در این محیط ها هست که بیشتر فعالیت میکنند‌ ،پوست اندازی می کنند،جفتگیری میکنند و ... ولی گیاهان برای رشد و زندگی به نور زیاد نیاز دارند که این علاقه ی این گیاهان با علایق زالوها کاملا ضدیت دارد و بالطبع نمیتوان در فارمهای‌ پرورش زالو علایق گیاهان‌ را به علایق زالوها ترجیح داد و باید محیط عاری از نور زیاد باشد لذا در این صورت گیاهان به دلایل زیر تاثیر منفی ای در روند تولید و پرورش خواهند داشت و حتی میتوانند سلامت زالوها را با تهدیدات جدی مواجه کنند؛

دلیل اول اینکه گیاهان در زمانی که نور کافی نداشته باشند ،اکسیژن آب را اخذ و دی اکسید کربن را صادر میکنند که این عمل باعث کاهش شدید اکسیژن محلول در آب و در نتیجه خفگی زالوها خواهد شد.
دلیل دوم ؛ به دلیل عدم نور کافی گیاهان به مرور پوسیده میشوند که در این صورت میزان زیادی از حجم آمونیاک و نیتریت و سایر آلاینده های سمی که بعنوان تغذیه جذب شده بودند در آب رها می شوند که این امر نیز باعث خفگی و مسمومیت شدید زالوها خواهد شد.

این اثرات ممکن است چند روز بعد از ورود گیاهان به فارم شروع و یا تشدید شوند.
لذا باید توجه شود که در هر قدمی‌ در صنعت پرورش زالو باید به مبانی توصیه شده توسط افراد متخصص و با تجربه توجه نمود و با صحبت ها و راه کارهای افراد غیر متخصص درصد ریسک حرفه ی خود را افزایش ندهید.